sweets

Ibland när man bläddrar i kokböcker och ser alla bilder och beskrivningar så är det väldigt lätt hänt att man känner det där förvillande sötsuget. Man är inte hungrig, men man känner sig lite sugen på något. Kanske en smarrig kladdkaka, eller varför inte en smulpaj med krämig vaniljsås? Bara själva ordet vaniljsås låter ju så gott! Jag kan ibland få för mig att jag är sugen på vissa efterrätter och bakverk fastän jag egentligen inte alls är så förtjust i dem. Är inte det konstigt? Jag blir helt enkelt sugen på det bara för att det låter gott. ”Krämig vaniljsås” låter för mig väldigt mjukt och gosigt, och ”smulpaj” låter gulligt och sött. Om ni förstår vad jag menar ;) haha.

Men om jag skulle slänga ihop en smuldeg och vispa till en vaniljsås och sedan äta det så skulle jag antagligen bli väldigt mätt och nästan illamående nästan direkt. Jag var inte alls så sugen på det som jag trodde, och egentligen gillar jag inte smulpaj och vaniljsås särskilt mycket. Men jag lurades av beskrivningarna i kokboken.. Ord som krämig, kola, fluffig osv. låter så gott att det gör att man lätt blir sugen på bakverken som orden beskriver. Det är roligt att det är så, men också lite farligt att hjärnan är så lättlurad! ;)


Kommentarer
Postat av: emilia

hej hej! har du bakat macarons ngn gång? det ska atydligen vara svårt!

2011-02-16 @ 18:05:17
URL: http://espot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0